Ale zacznijmy od początku – już w 2018 r. Powodowie złożyli zawezwanie do próby ugodowej domagając się zwrotu kwot powstałych tytułem nadpłat, na skutek zastosowania w umowie kredytu indeksowanego do CHF niedozwolonych klauzul przeliczeniowych. Bank oczywiście odmówił zawarcia ugody wskazując, że fakt wpisania do rejestru klauzul niedozwolonych zapisów wprost pochodzących ze stosowanego przez niego wzorca umownego nie ma żadnego znaczenia dla sprawy konsumentów. Nic jednak bardziej mylnego, ponieważ klauzule o numerach 3178 i 3179, jako klauzule abuzywne nie wiążą stron umowy. Z uwagi jednak na to, że Bank nie przystał na proponowane przez Kredytobiorców odfrankowienie, Powodowie wnieśli reklamację, a następnie wniosek o interwencję do Rzecznika Finansowego, który przeprowadził postępowanie interwencyjne. Niestety pomimo jednoznacznego stanowiska RF, że klauzule przeliczeniowe umożliwiające Bankowi dokonywanie przeliczeń wypłaconych kwot po kursie kupna ustalonym przez bank, a następnie spłacanych rat po kursie sprzedaży pochodzącym z tabeli kursowej są niedozwolone, Bank Millennium stanowczo obstawał przy swoim stanowisku.
Konieczne więc było wytoczenie sprawy sądowej. W imieniu Klientów naszej Kancelarii sformułowaliśmy pozew o ustalenie nieważności umowy kredytu indeksowanego do CHF, ewentualnie o zapłatę na skutek tzw. odfrankowienia. Początkowo w pozwie domagaliśmy się wyłącznie ustalenia nieważności umowy kredytu zawartej z Pozwanym, następnie modyfikując powództwo zgodnie z obowiązującą aktualnie teorią dwóch kondykcji. Zgłoszone żądania motywowaliśmy nie tylko występowaniem w Umowie niedozwolonych klauzul przeliczeniowych, ale także sprzecznością Umowy z przepisami prawa tj. kodeksem cywilnym oraz ustawą Prawo bankowe, jak również naruszeniem zasad współżycia społecznego i równowagi kontraktowej. Pozwany natomiast wnosił o oddalenie powództwa w całości, w tym w szczególności kwestionował przysługujący Powodom wykonującym zawód radców prawnych status konsumentów, jak też podnosił brak interesu prawnego w dochodzeniu przez Nich ustalenia nieważności umowy.
Sąd po przeprowadzeniu rozprawy trwającej zaledwie 30 minut, podczas której rozprawił się z licznymi wnioskami dowodowymi pozwanego banku i przesłuchał Klientów Kancelarii wyłącznie celem stwierdzenia ich statusu jako konsumentów, wydał wyrok, w którym ustalił nieważność umowy kredytu i zasądził na rzecz Powodów kwotę równoważną obecnie milionowi złotych. Jako podstawę swojego rozstrzygnięcia Sąd wskazał, że w umowie bez wątpienia zawarte są niedozwolone klauzule przeliczeniowe, które nie wiążą stron, a po ich wyeliminowaniu umowa nie może dalej występować w obrocie. Sąd nie miał wątpliwości, że pomimo wykształcenia prawniczego i wykonywania zawodu radcy prawnego Klientom Kancelarii przysługiwał status konsumentów i zasługiwali oni na ochronę, jaka przysługuje konsumentom na mocy dyrektywy 91/13/EWG.
Ciekawostki procesowe:
Klienci Kancelarii wykonują zawód radcy prawnego, stąd bank kwestionował przysługujący im status konsumentów,
kredytobiorcy dążyli do polubownego rozwiązania sporu — wnieśli zawezwanie do próby ugodowej oraz zainicjowali postępowanie interwencyjne przed Rzecznikiem Finansowym,
sprawa wpłynęła do Sądu w styczniu 2020 roku, a więc postępowanie w I instancji trwało 28 miesięcy,
Sąd przeprowadził jedną 30 minutową rozprawę, podczas której w 10 min. przesłuchał obydwoje Powodów, wyłącznie celem stwierdzenia ich statusu konsumenta,
Sąd pominął wnioski dowodowe Pozwanego o przesłuchanie 7 świadków — pracowników banku ‑stwierdzając, że ich zeznania miałyby wykazać fakty nieistotne dla rozstrzygnięcia sprawy,
Sąd odebrał pisemne oświadczenia od Klientów Kancelarii, że znają skutki ustalenia nieważności umowy kredytu indeksowanego do CHF i tego właśnie się domagają,
bezpośrednio po rozprawie Sąd ogłosił wyrok.
Wyrok nie jest prawomocny, oczekujemy na apelację banku.
KANCELARIA ADWOKACKA
DOMINIKA PEŻYŃSKA
© Copyright Kancelaria Adwokacka Dominika Peżyńska
Projekt i realizacja: primodesign.pl