Dzień 15 czerwca 2023 roku będzie ważną datą dla wszystkich Frankowiczów, bo na ten dzień zaplanowane jest ogłoszenie nie jednego, a dwóch wyroków TSUE w kluczowych dla kredytów frankowych sprawach!
Pierwsza z nich, to sprawa o której jest już dosyć głośno od pewnego czasu, a dotyczy ona tzw. wynagrodzeń dochodzonych przez banki od kapitału kredytu, w przypadku gdy sąd stwierdził nieważność umowy kredytu w całości i od początku (sygn. C‑520/21). Natomiast druga sprawa odnosi się do sądowego zawieszenia spłaty rat kredytu zaciągniętego w Getin Banku do czasu wydania prawomocnego wyroku w postępowaniu o unieważnienie umowy. Sprawa ta ma znacznie szerszy kontekst od pierwszej i to na tym skupimy się w poniższym wpisie (sygn. C‑287/22).
Getin Bank jest jednym z największych banków w Polsce z bardzo dużą liczbą klientów, w tym oczywiście Frankowiczów. Obecnie toczy się przeciwko niemu wiele spraw dotyczących nieważności umów kredytowych indeksowanych do waluty obcej, głównie CHF. W ramach postępowania w jednej z takich spraw o ustalenie nieważności umowy kredytu, sędzia Wydziału Frankowego Sądu Okręgowego w Warszawie skierował do TSUE pytanie prejudycjalne. W omawianej sprawie, kredytobiorcy starający się o unieważnienie umowy złożyli wniosek o zabezpieczenie roszczeń poprzez wstrzymanie spłaty rat kredytu do czasu wydania prawomocnego wyroku. Sąd wydał jednak postanowienie odmawiające im zabezpieczenia, argumentując to tym, że nie spłacili jeszcze bankowi nominalnej kwoty kredytu. Kierując zapytanie do TSUE, warszawski sąd chciał rozstrzygnąć, czy unijna Dyrektywa 93/13, chroniąca konsumentów przed nieuczciwymi warunkami w umowach, nie stoi w sprzeczności w stosunku do wykładni krajowych przepisów oraz orzecznictwa krajowego, zgodnie z którymi sąd może odmówić kredytobiorcy zabezpieczenia np. z uwagi na konieczność rozliczenia się z bankiem z pożyczonego kapitału lub ze względu na dobrą sytuację finansową banku, nawet gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że umowa kredytowa zostanie przez sąd unieważniona.
Powyższe pytanie prejudycjalne zostało zadane przed ogłoszeniem decyzji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego o objęciu Getin Banku procesem przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Bank, która zapadła 30 września 2022 r. Zgodnie z ustawą o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, w trakcie przymusowej restrukturyzacji niedopuszczalne jest wszczęcie postępowania zabezpieczającego, czyli takiego właśnie, które pozwala zawiesić spłacenie rat. Istnieją jednak poważne wątpliwości sądów czy ustawa ta nie jest sprzeczna z przepisami unijnymi i nie ogranicza praw konsumenta. Chodzi tutaj bowiem o to, czy przepisy ustawy o BFG zakazujące wszczynania postępowań zabezpieczających w stosunku do banku znajdującego się w stanie przymusowej restrukturyzacji są zgodne z unijną dyrektywą chroniącą konsumentów oraz dyrektywą określającą ramy procesów restrukturyzacyjnych i naprawczych. Stąd pojawia się wiele wątpliwości w doktrynie i część sądów nadal udziela Frankowiczom z Getin Banku zabezpieczeń w postaci wstrzymania spłaty rat, zapobiegając w ten sposób powiększaniu kwoty nadpłaty, którą trudno będzie odzyskać.
W dniu 28 kwietnia 2023 r. został zgłoszony wniosek o ogłoszenie upadłości Getin Noble Bank S.A., jednak do czasu wydania postanowienia o upadłości upłynie zapewne jeszcze co najmniej kilka miesięcy. Formalnie bank pozostaje więc w stanie przymusowej restrukturyzacji, dlatego wyrok TSUE zapowiedziany na 15 czerwca 2023 roku będzie miał bardzo duże znaczenie i powinien rozwiać wszelkie panujące wątpliwości.
Mimo że sprawa rozpatrywana przez TSUE dotyczy sytuacji konkretnych kredytobiorców i została zainicjowana jeszcze przed ogłoszeniem decyzji BFG o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji Getin Banku, tak jednak wyrok TSUE ogłoszony w dniu 15 czerwca 2023 roku (C‑287/22) będzie miał wymiar ogólny i mamy nadzieję spowoduje ujednolicenie orzecznictwa sądów krajowych we wszystkich sprawach frankowych. A zatem już niedługo dowiemy się, czy wszystkie sądy, także te mniejsze, które obecnie z uwagi na zmianę przepisów o właściwości sądów, będą coraz częściej rozpoznawały sprawy tzw. kredytów frankowych, na masową skalę będą udzielały zabezpieczeń, stawiając w pierwszej kolejności kwestie ochrony praw konsumenta. Wydaje się to jak najbardziej zasadne, tym bardziej biorąc pod uwagę fakt, że około 98% umów kredytowych jest unieważnianych, a dalsze regulowanie spłaty rat doprowadza do większej szkody po stronie konsumenta i niepotrzebnie zwiększa skalę rozliczeń po prawomocnym wyroku.
Co ciekawe także, od 1 lipca 2023 r. nastąpi zmiana w przepisach o rozpoznawaniu zażaleń, która będzie dotyczyła także między innymi zażaleń na postanowienia dotyczące zabezpieczenia. Od tego dnia znikną zażalenia poziomie, a zażalenia od postanowień w kwestii zabezpieczenia roszczeń będą rozpoznawali sędziowie z sądów II instancji, co również może mieć wpływ na ugruntowanie się stanowisk, zgodnie z którymi wnioski o zabezpieczenia w sprawach kredytów frankowych powinny być uwzględniane na korzyść kredytobiorców.
KANCELARIA ADWOKACKA
DOMINIKA PEŻYŃSKA
© Copyright Kancelaria Adwokacka Dominika Peżyńska
Projekt i realizacja: primodesign.pl