Celem odciążenia sądów w największych ośrodkach, a w szczególności w Warszawie, gdzie od kwietnia 2021 r. funkcjonuje tzw. Wydział Frankowych dedykowany do rozpoznawania spraw kredytów frankowych, planowana jest zmiana przepisów kodeksu postępowania cywilnego, która ograniczy na 5 lat możliwość kierowania spraw do tego Sądu, konsumentom niezamieszkującym w Warszawie.
Przy okazji reformy procedury cywilnej, w sejmowej podkomisji dodano przepis epizodyczny, który na pięć lat ma wprowadzić dla konsumentów przymus składania pozwów w sądzie właściwym dla ich miejsca zamieszkania. Zgodnie z projektowaną regulacją w okresie pięciu lat od dnia wejścia w życie ustawy powództwo konsumenta o roszczenie związane z zawarciem umowy kredytu waloryzowanego, denominowanego lub indeksowanego do waluty innej niż waluta polska (w tym o ustalenie istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego, o ustalenie bezskuteczności postanowień umowy, o zwrot świadczeń etc.) wytacza się wyłącznie przed sądem, w okręgu którego powód (kredytobiorca) ma miejsce zamieszkania.
Warto przypomnieć, że nowelizacją kodeksu postępowania cywilnego z listopada 2019 r. w procedurze cywilnej pojawił się nowy przepis, dotyczący właściwości przemiennej sądu, tj. art. 372 § 1 i 2. Dzięki temu zapisowi od dnia 7 listopada 2019 r. konsumenci mogli złożyć powództwo przeciw bankowi do sądu właściwego wg ich miejsca zamieszkania lub siedziby pozwanego banku, a więc mieli wybór, który sąd będzie rozpoznawał ich sprawę.
W przypadku prowadzonych przez Kancelarię spraw frankowych, w praktyce zdecydowana większość spraw kierowana jest do Sądów znajdujących się na terenie Warszawy, z uwagi na siedzibę pozywanych banków oraz na utrwaloną już, korzystną linię orzeczniczą. Wzmożone zainteresowanie kredytobiorców kierowaniem spraw do Warszawy spowodowało także utworzenie wspomnianego Wydziału Frankowego, w którym pracują sędziowie mający bogate doświadczenie w rozpoznawaniu tego typu spraw i dzięki którym ugruntowała się już pozytywna dla kredytobiorców linia orzecznicza, stanowiąca bazę dla sądów z całej Polski.
Projektowana zmiana ograniczająca na 5 lat możliwość kierowania spraw tzw. kredytów frankowych do sądu właściwego dla siedziby banku jest podyktowana przede wszystkich chęcią odciążenia warszawskich sądów, do których trafia większość pozwów na tle sporów związanych z kredytami frankowymi (w 2022 r. do samego Wydziału Frankowego wpłynęło przeszło 25 tys. spraw). Powyższe oznacza, że Frankowicze, którzy zdecydują się skierować pozew przeciwko bankowi, nie będą mogli już sami zdecydować, do jakiego sądu wniosą sprawę i będą zmuszeni do złożenia pozwu do sądu właściwego dla ich miejsca zamieszkania. W opinii Kancelarii i środowiska prawniczego może to stanowić ograniczenie możliwości wyboru właściwości sądu.
Jakie następstwa przyniesie za sobą planowana przez rząd poprawka kodeksu postępowania cywilnego?
Złożenie pozwu w tzw. Wydziale Frankowym będzie możliwe tylko dla kredytobiorców, dla których Sąd Okręgowy w Warszawie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Pozostali kredytobiorcy będą zmuszeni pozywać banki już tylko w sądach właściwych dla swojego adresu zamieszkania, czyli nie będą mogli skierować spraw do wyspecjalizowanego Wydziału, co może przełożyć się na niepewne rozstrzygnięcie ich sprawy. Nie jest tajemnicą, że najkorzystniejsze dla kredytobiorców orzecznictwo występuje właśnie w tym wydziale, do którego Frankowicze spoza Warszawy prawdopodobnie niedługo nie będą już mogli kierować swoich spraw. Na marginesie należy przypomnieć, że wyroki jakie zapadają przez sądami warszawskimi, są w 98% korzystne dla kredytobiorców.
Nie można też zapominać o kolejnej kwestii, jaką jest udzielanie zabezpieczeń kredytobiorcom na czas trwania postępowania. Wydział frankowy jest znany z wyjątkowo prokonsumenckich decyzji, co przejawia się m.in. w udzielaniu kredytobiorcom prawa do wstrzymania spłaty rat kredytu na cały czas trwającego postępowania. Tym samym kredytobiorca uzyskuje błyskawiczną korzyść w postaci braku konieczności spłaty dalszych rat kredytu i może ze spokojem oczekiwać na wyrok. Tak było też w przypadku Klientów Kancelarii, którzy uzyskali zabezpieczenia.
Nie można się dziwić, iż powstają obawy, czy ustawowe wyjęcie spraw frankowych ze specjalnie utworzonego do tego wydziału nie wpłynie na jakość orzecznictwa. Wbrew zapewnieniom polityków może się okazać, że planowane poprawki nie tylko nie usprawnią pracy sądów, ale wręcz wywołają odwrotny efekt: sędziowie spoza Warszawy zostaną przytłoczeni ilością nowych spraw z dziedziny prawa bankowego. Należy mieć na uwadze, że nigdzie poza Warszawą nie ma wyspecjalizowanego wydziału frankowego, a Sędziowie do których zostaną skierowane sprawy o unieważnienie umów kredytów indeksowanych lub denominowanych, będą mieli z nimi do czynienia po raz pierwszy.
W opinii Kancelarii Frankowicze, którzy jeszcze mają wątpliwości co do wystąpienia z roszczeniem przeciwko bankowi, powinni podjąć jak najszybszą decyzję o tym, czy występować przeciwko bankowi o ustalenie nieważności ich umowy, żeby móc jeszcze skierować swoją sprawę do Wydziału Frankowego. Po wejściu w życie nowelizacji w aktualnym brzmieniu Frankowicze spoza Warszawy nie będą już mieli takiej możliwości, stąd nawet jeśli uzyskanie wyroku choć może nastąpi szybciej, to kierunek w jakim zostanie rozpoznana ich sprawa, będzie niepewny.
KANCELARIA ADWOKACKA
DOMINIKA PEŻYŃSKA
© Copyright Kancelaria Adwokacka Dominika Peżyńska
Projekt i realizacja: primodesign.pl