„W związku z wydaniem decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr RBG‑8/2020, niniejszym uprzejmie informujemy, iż poprzednik prawny Raiffeisen Bank International AG z siedzibą w Wiedniu wykonującego w Polsce działalność gospodarczą w ramach oddziału Raiffeisen Bank International AG (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce tj. Raiffeisen Bank Polska S.A. w Warszawie — stosował wobec konsumentów praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na wprowadzaniu konsumentów w błąd.” Tak zaczyna się oświadczenie Banku Raiffeisen, które dowodzi, że Bank stosował nieuczciwą praktykę w zakresie sposobu zmiany umowy kredytu i regulaminu.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Raiffeisen Bank International AG (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce prowadził działania polegające na wprowadzeniu konsumentów w błąd, w związku z rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji co do zmiany postanowień umów pożyczek hipotecznych i umów o kredyt hipoteczny indeksowanych lub denominowanych do waluty obcej poprzez przesłanie w czerwcu 2016 r. do konsumentów informacji o jednostronnych zmianach:
Do zmienionego regulaminu Bank dodał m.in. zapisy dot.:
Frankowicz po otrzymaniu pisma zawierającego informację o dokonaniu przez bank jednostronnej zmiany regulaminu, musiał tę zmianę zaakceptować, choć warto pamiętać, że bank w ten sposób znowu prowadził działanie pozorne, gdyż tak naprawdę modyfikacja zapisów regulaminu została wprowadzona wyłącznie po to by zminimalizować prawdopodobieństwo przegrywania sporów z konsumentami w przyszłości. Już wówczas Bank zauważał, że klauzule indeksacyjne w stosowanych przez niego we wzorcach umownych oraz mających zastosowanie do umów regulaminach, zaczynają być kwestionowane przez kredytobiorców w sądach. Zatem po raz kolejny, aby chronić jedynie własny interes, postanowił na tę okoliczność dodatkowo się zabezpieczyć, przygotowując argumentację, która miała stanowić podstawę obrony w procesach inicjowanych przez Frankowiczów. W podobnym tonie wypowiedział się Prezes UOKiK, który zauważył, iż działanie Banku w sposób jednoznaczny obrazuje, że Bank wykorzystał tę celowo dokonaną zmianę regulaminów w procesach sądowych z Frankowiczami, bowiem w odpowiedzi na coraz liczniejsze pozwy, argumentował on, że umowy są zgodne z prawem, gdyż bank dobrowolnie zmienił regulamin, wobec czego roszczenia kredytobiorców powinny być oddalone. Po raz kolejny mamy więc przykład na próby nadużyć ze strony Raiffeisen, które przy wykorzystaniu jego silniejszej, dominującej pozycji miały stanowić dodatkowy argument przekonywujący sądy do tego, że analizowane w toku procesu klauzule waloryzacyjne nie mają i nigdy nie miały charakteru abuzywnego.
Warto pamiętać, że prawomocne decyzje Prezesa UOKiK mają charakter prejudykatu w postępowaniu sądowym. Oznacza to, że ustalenia Prezesa Urzędu co do faktu stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów są dla sądu wiążące, a konsumenci mogą się powołać na prawomocną decyzję Prezesa UOKiK, gdy będą chcieli dochodzić swoich praw w sądzie i wykorzystać oświadczenie, jako dowód w sprawie.
Decyzja sama w sobie nie oznacz oczywiście, że wszystkie umowy zawarte z Raiffeisen Bankiem są nieważne i aby uzyskać wyrok ustalający nieważność, w dalszym ciągu konieczne jest więc wytoczenie stosownego powództwa. Z naszego doświadczenia wynika, decyzja ta może wyłącznie wzmocnić argumentację stosowaną w pozwach, która prowadzi do prostego unieważnienia umowy, jak to miało miejsce przykładowo w jednej z prowadzonych przez Kancelarię spraw, o której pisaliśmy tutaj
KANCELARIA ADWOKACKA
DOMINIKA PEŻYŃSKA
© Copyright Kancelaria Adwokacka Dominika Peżyńska
Projekt i realizacja: primodesign.pl