Dobra passa Frankowiczów w TSUE trwa – 16 marca 2023 r. TSUE ws. C‑6/22 uznał, że dyrektywa 93/13 chroni konsumenta także po unieważnieniu umowy kredytu, sąd nie może badać sytuacji finansowej kredytobiorcy, a także nie może uzupełnić umowy przepisem, który nie ma charakteru dyspozytywnego.
Poniże pytania prejudycjalne skierował do TSUE Sąd Rejonowy dla Warszawy-Woli w Warszawie w dniu 4 stycznia 2022 r.:
1) Czy w świetle celu dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich ( 1 ) jakim jest ochrona konsumenta przed nieuczciwymi warunkami umów z przedsiębiorcami, uprawniona jest interpretacja, że wraz z unieważnieniem przez sąd umowy przy zastosowaniu reguł z dyrektywy, kończy się zastosowanie tej dyrektywy, a z nią ochrona konsumenta, stąd zasad rozliczenia dla konsumenta oraz przedsiębiorcy trzeba poszukiwać w przepisach krajowego prawa zobowiązań właściwego dla rozliczenia nieważnej umowy?
2) Czy w świetle art. 6 i 7 dyrektywy 93/13/EWG, jeżeli sąd stwierdzi, że dany warunek umowy jest niedozwolony, a umowa nie może obowiązywać po eliminacji tego warunku, przy braku zgody stron do wypełnienia powstałej luki zapisami zgodnymi z ich wolą oraz przy braku przepisów dyspozytywnych, sąd powinien unieważnić umowę poprzestając na woli konsumenta żądającego aby sąd unieważnił umowę czy też sąd ma badać z urzędu, wykraczając poza żądania stron, majątkową sytuację konsumenta, dla ustalenia, czy unieważnienie umowy nie narazi konsumenta na szczególnie niekorzystne konsekwencje?
3) Czy art. 6 dyrektywy 93/13/EWG pozwala na interpretację, zgodnie z jaką, jeżeli sąd dojdzie do wniosku, że unieważnienie umowy byłoby szczególnie niekorzystne dla konsumenta, a pomimo nakłaniania stron, nie dojdą one do porozumienia co do wypełnienia umowy, mając na względzie obiektywnie rozumiane dobro konsumenta, sąd może wypełnić powstałą w umowie lukę po „usunięciu” z niej nieuczciwych postanowień, przepisami prawa krajowego nie dyspozytywnymi, w rozumieniu wskazanym w wyroku Trybunału C‑260/18 tzn. mającymi wprost zastosowanie do luki w umowie, a konkretnymi przepisami prawa krajowego, które można zastosować do przedmiotowej umowy tylko odpowiednio lub przez analogię, a które odzwierciedlają regułę obowiązującą w krajowym prawie zobowiązań?
W odpowiedzi TSUE orzekł, że ochrona konsumentów na podstawie dyrektywy 93/13 nie jest ograniczona wyłącznie do czasu trwania umowy i jej wykonywania, ale obowiązuje także po jej wykonaniu lub unieważnieniu umowy kredytu. W przypadku unieważnienia umowy kredytu z uwagi na zamieszczone w niej niedozwolone postanowienia umowne, do państwa członkowskiego należy uregulowanie skutków takiego unieważnienia, którego celem jest przywrócenie sytuacji prawnej i faktycznej, jaka istniałaby bez klauzuli abuzywnej w umowie. Co więcej TSUE sprzeciwia się zastosowaniu przepisów krajowych, które prowadziłyby do równego podziału strat między strony unieważnionego kontraktu.
W praktyce – na gruncie prawa polskiego – oznacza to, że stwierdzenie abuzywności klauzul waloryzacyjnych, wiąże się z obowiązkiem zwrotu przez bank nienależnego świadczenia. Brak takiego skutku restytucyjnego mógłby podważyć skutek zniechęcający przedsiębiorcę, wynikający z art. 6 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13. Gdyby w umowie kredytu nie zawarto nieuczciwego postanowienia, które daje bankowi możliwość dowolnego kształtowania wysokości kursu oraz wysokości zobowiązania konsumenta, to w istocie bank takiej umowy (bez klauzul przeliczeniowych) nigdy by z konsumentem nie zawarł. Pozbawienie umowy kredytu niedozwolonego mechanizmu waloryzacji sprawia więc, iż umowa nie podlegałaby wykonaniu. Przywrócenie sytuacji prawnej i faktycznej prowadzić zatem musi do orzeczenia o obowiązku zwrotu świadczenia nienależnego przez bank na rzecz konsumenta, a więc do przywrócenia stanu gdyby nieuczciwej umowy nie zawarto.
TSUE jednocześnie stwierdził kategorycznie, że w przypadku braku ochrony gwarantowanej przez Dyrektywę 93/13, stosowanie przepisów prawa krajowego przewidujących jednakowy podział strat między stronami przyczyniłoby się do wyeliminowania zniechęcającego skutku wywieranego na przedsiębiorców, ponieważ przepisy te mogłyby ostatecznie przynosić korzyści przedsiębiorcom poprzez ograniczenie ich obowiązku zwrotu kwot nienależnie pobranych na podstawie tych warunków.
Powyższe oznacza, że TSUE poddał w zasadzie w wątpliwość możliwość ustawowego rozwiązania kwestii tzw. kredytów frankowych wedle ostatniej propozycji banków, forsujących przewalutowanie kredytu na złotowych, a w przypadku braku zgody kredytobiorcy na przewalutowanie, dokonywanie spłat przy zastosowaniu kursu średniego NBP, nawet jeśli konsument nie wyraża na powyższe zgody.
Podsumowując uznać należy, że wszelkie rozwiązania, które miałyby uprzywilejowywać banki i osłabiać ochronę wynikającą z dyrektywy 93/13, byłyby sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
KANCELARIA ADWOKACKA
DOMINIKA PEŻYŃSKA
© Copyright Kancelaria Adwokacka Dominika Peżyńska
Projekt i realizacja: primodesign.pl